donderdag 6 maart 2014

Frambozenmousse zonder suiker

Toen ik een dessertbuffet maakte voor mijn eigen verjaardag wou ik voor iedereen iets lekkers op tafel zetten. Ik koos enkele lekkere dingen uit (mijn eigen lievelingstaarten!), maar moest ook rekening houden met sommige beperkingen. Zo was er iemand met een glutenallergie, daarvoor maakte ik deze citroen-ricottataart, maar ook iemand met diabetes. Voor deze laatste persoon maakte ik onderstaande frambozenmousse.
Voor het recept ging ik ten rade bij Piet Huysentruyt en heb het een beetje aangepast.

Ik gebruikte stevia in de plaats van suiker. Het is een zoetstof die recent aan populariteit won. Let op als je ermee aan de slag gaat, want té veel stevia zorgt voor een bittere smaak, vandaar dat ik slechts een kleine hoeveelheid gebruikte.
Deze frambozenmousse is super luchtig!! Het was niet direct wat ik verwachtte qua textuur als ik denk aan een frambozenmousse, maar het is wel lekker en valt absoluut niet zwaar!

Ingrediënten voor 6 personen:
-  200 g frambozen
-  6 eetlepels stevia (ik gebruikte Pure Via poeder)
-  1 dl water
-  2 eiwitten
-  4 g gelatine
-  verse munt

Recept:
1.  Leg de gelatine te weken in koud water.
2.  Pureer de frambozen met het water en 4 eetlepels stevia met behulp van een staafmixer.
3.  Giet een klein beetje van het frambozenmengsel in een steelpannetje en warm lichtjes op.
4.  Knijp de gelatineblaadjes uit en doe ze bij het warme frambozen mengsel. Zorg ervoor dat de
    gelatine volledig oplost.
5.  Klop de eiwitten op, voeg op het laatste ook de 2 overige eetlepels stevia toe.
6.  Meng de eiwitten onder het frambozen mengsel.
7.  Doe het mengsel in glaasjes en laat opstijven in de koelkast.
8.  Wanneer je de frambozenmousse serveert, werk dan af met verse muntblaadjes.
 
 
Smakelijk en geen schuldgevoelens deze keer,
het is zo luchtig en ook gezond!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten