dinsdag 10 januari 2017

Quiche met romanesco en mozzarella


Af en toe zie ik iets liggen in de winkel, dat ik absoluut wil kopen gewoon omdat het zo mooi is! Zoals toen die dag, toen ze in mijn supermarkt mooie grote romanesco kolen hadden liggen. Eenmaal thuis begon ik na te denken wat ik er precies mee zou klaarmaken en uiteindelijk is dat een vegetarische quiche met mozzarella en pijnboompitjes geworden. Dit moet je zeker eens proberen!


Wist je dat romanesco kool ook "groene torentjesbloemkool" wordt genoemd? En dat deze prachtige groente zijn naam te danken heeft aan een beschrijving uit de zestiende eeuw: broccoli van Rome.


Ingrediënten:
-  een vel kant-en-klaar bladerdeeg
-  1 romanesco kool
-  1 bol mozzarella
-  een handvol pijnboompitten
-  2 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
-  3 eieren
-  20 cl room
-  paneermeel
-  peper en zout

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 200°.
2.  Verwijder het bladgroen van de romanesco kool. Snijd in roosjes en kook of stoom beetgaar.
3.  Doe het vel bladerdeeg in een taartvorm en snijd de overtollige randjes weg.
4.  Doorprik de bodem hier en daar met een vork, doe een laagje paneermeel op de bodem.
5.  Leg de uitgelekte romanesco roosjes op de bodem.
6.  Snijd de mozzarella in kleine kubusjes en les deze op de romanesco.
7.  Strooi de helft van de pijnboompitjes over de quiche.
8.  Maak de vulling: breek de eieren, kluts goed, voeg hierbij de Parmezaanse kaas, peper en zout.
9.  Giet dit dan over de quiche.
10.  Bestrooi tenslotte met de rest van de pijnboompitjes.
11.  Bak ongeveer een half uurtje in de voorverwarmde oven.



Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten