dinsdag 22 november 2016

Gezonde vegan chocolademousse part 1

Af en toe wil ik eens iets nieuws proberen...
Ik ben sowieso geen grote fan van chocolademousse. Meestal vind ik het te zwaar of te artificieel smaken. Maar toen ik op Pinterest receptjes tegenkwam van chocolademousse op basis van avocado en banaan, dan was mijn interesse gewekt. Ik ging verder op zoek en kwam allerlei recepten tegen. Dat deze mousse ook nog eens veganistisch was, dat is mooi meegenomen natuurlijk! Ik was heel erg nieuwsgierig hoe deze gezondere versie van chocomousse zou smaken. Het is een mousse zonder room, chocolade of eieren geworden. Maar wel met avocado, banaan, kokokscrème en cacao. Het is zeer snel klaar en moet daarna toch een halve dag opstijven in de koelkast.

Ikzelf en mijn proevers waren alvast erg enthousiast over het resultaat. De smaak is echt lekker! Het is een stevige mousse die qua structuur zeker niet moet onderdoen voor reguliere chocolademousse.
Dus al wie even nieuwsgierig is als mij, al wie liever op zoek gaat naar een gezonder alternatief voor chocolademousse, al wie geen dierlijke ingrediënten in zijn chocolademousse wil (vegan) of al wie lactosevrij eet: laat je gaan en probeer het ook eens uit!


Ingrediënten voor 4 personen:
-  1 rijpe avocado
-  1 grote rijpe banaan
-  165 ml kokoscrème (dit blikje kokoscrème kocht ik in Delhaize bij de Aziatische producten, het is
   steviger dan kokosmelk en was ideaal voor het maken van deze chocolademousse).
-  25 g cacaopoeder
-  eventueel een eetlepel poedersuiker --> dit is optioneel, voor wie het graag ook een beetje zoet
   heeft.

Recept:
1.  Snijd de avocado in 2 helften, verwijder de pit en schep het vruchtvlees uit de schil.
2.  Pel de banaan en snijd in stukjes, de avocado snijd je ook in stukjes.
3.  Doe de banaan, de avocado, de cacao, de kokoscrème (en eventueel de suiker) in een blender en
     mix goed. Zorg ervoor dat er zeker geen stukjes meer in zitten.
4.  Schep de stevige massa in mooie glaasjes.
5.  Zet zeker een halve dag in de koelkast om verder op te stijven.
6.  Werk vlak voor serveren af met een beetje chocolade(schilfers), cacao of iets anders. Ik gebruikte
     wat verse granola.


Waarom "part 1"? Wel, in mijn zoektocht naar een recept ontdekte ik nog een andere manier om vegan chocolademousse te maken, namelijk met aquafaba... dat is het "sap" waarin kikkererwten in blik bewaard worden. Dit zou je (net zoals eiwit) tot een luchtige substantie kunnen opkloppen. Daarom wil ik deze andere vegan versie ook nog eens uittesten. Ik houd jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten