donderdag 23 juli 2015

Kersen en chocolate chip blondies

Een bakje vers geplukte kersen kruiste mijn pad. Ik ging onmiddellijk op zoek naar een leuk receptje. Op een Amerikaanse website vond ik een receptje voor "Cherry and chocolate chip blondies". Ik heb het recept wel een beetje naar mijn eigen hand gezet. Blondies zijn de tegenhangers van brownies. Het is ook een smeuïg cakeje, maar dan zonder de donkere chocolade erin. De combinatie van de kersen en de chocolate chips trok me aan, dus dit recept zou het worden!
Aanschouw hier het resultaat:


Ingrediënten:
-  115 g boter
-  200 g kristalsuiker
-  1 ei
-  vanille extract
-  125 g bloem
-  een snuifje zout
-  100 g chocolate chips (of gehakte stukjes chocolade)
-  een 15 tal mooie, grote kersen

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 180°.
2.  Neem een bakvorm/springvorm met een diameter van 24 cm, leg er bakpapier in en vet de
     zijkanten in met boter.
3.  Smelt de boter (dit gaat heel snel in de microgolfoven) en meng met de suiker.
4.  Voeg er vervolgens het ei en de vanille bij, meng stevig tot een egaal mengsel.
5.  Daarna doe je er de bloem en het snuifje zout bij, opnieuw goed mengen.
6.  Ontdoe de kersen van hun pit (halveren of niet, dat kies je zelf) en doe ze tenslotte samen met de
     chocolate chips bij het beslag. Schep ze voorzichtig erdoor.
7.  Doe het beslag in de bakvorm en strijk het glad. Je zal merken dat dit deeg maar dun uitgesmeerd
     is. Maar geloof me, het is een machtig gebak, dus dat hoeft niet super dik te zijn.
8.  Bak ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven.
9.  Laat de blondies minimum een uur afkoelen alvorens aan te snijden. Taartpunten, of als je ze in
    een rechthoekige vorm bakt, dan kan je misschien repen snijden?


Eerlijkheidshalve moet ik erbij te zeggen dat ik geen gigantisch grote fan ben van kersen.... maar deze blondies konden mij toch echt wel bekoren!! Ik moet mijn best doen om er niet te veel van te snoepen: lekkerrrrrr!!

 
 
Nog kersen over? Maak anders eens een kersenclafoutis!
Zin in andere blondies? Probeer eens deze blondies met dulce de leche!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten