donderdag 21 augustus 2014

Suikervrije appelcake met stevia

Ik eet toch zo graag eens een lekker taartje of een goed stukje cake: de zoete zonde!!
Maar tijdens mijn zwangerschap moet ik suiker achterwege laten. Vandaar dat ik nogmaals iets bak met Stevia. Dat is een prima vervanger voor suiker en het verhoogt de suikerwaarde in je bloed niet.

Dit keer gebruikte ik geen Stevia poeder, maar de korrelvariant van Pure Via. Deze kocht ik gewoon in de supermarkt. De prijs is niet goedkoop, maar je kan het zeker gebruiken voor 3 taarten of cakes. Deze andere, nieuwe vorm van Stevia leent zich zeer goed tot het maken van suikervrij gebak.


Ingrediënten:
-  250 g bloem
-  200 g boter (op kamertemperatuur)
-  2 koffielepels bakpoeder
-  100 g Stevia kristalkorrel
-  4 eieren
-  2 appels

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 185°.
2.  Neem een cakevorm en vet deze in met gesmolten boter, bestuif met een laagje bloem.
3.  Splits de eieren; zeef de bloem samen met het bakpoeder en de Stevia.
4.  Klop de eigelen romig op, gedurende een tweetal minuten.
5.  Klop de boter ook romig.
6.  Doe de romige eigelen bij de boter, samen met de bloem, het bakpoeder en de Stevia. Mix goed.
     Als je merkt dat het deeg te droog is, voeg dan een scheutje melk toe om het weer smeuïg te
     maken.
7.  Klop tenslotte de 4 eiwitten volledig stijf en spatel ze bij het beslag.
8.  Schil de appels en snij ze in kleine blokjes. Doe de appelblokjes bij het beslag.
9.  Doe het beslag in de bakvorm.
10.  Bak gedurende 45 à 50 minuten in de voorverwarmde oven.


De appelcake werd ondertussen geproefd en goedgekeurd. En ik moet zeggen, hij is echt lekker. De smaak benaderd heel dicht de smaak van een "gewone appelcake" en hier zit geen gram suiker in! Dit moet je zeker eens uitproberen!

Bron: Pure Via

1 opmerking: