vrijdag 30 mei 2014

Glutenvrije biscuit

Af en toe verschijnen hier glutenvrije recepten. Ik bakte onder andere al deze taarten:
- glutenvrije chocoladebrownie
- glutenvrije citroen-ricottataart
- glutenvrije hazelnoot-meringuetaart

Voor het recept ging ik ten rade bij Piet Huysentruyt, die hielp in zijn programma S.O.S. Piet ooit een man een glutenvrije biscuit maken. Bekijk hier het filmpje. Nu was het mijn beurt om dit recept uit te proberen en om er een ware "baskettaart" van te maken voor de communie van mijn neefje!

Ingrediënten:
-  5 eieren
-  200 g kristalsuiker
-  1 zakje vanillesuiker
-  100 g maïszetmeel
-  50 g rijstmeel (dit kocht ik in Bioplanet)

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 185°.
2.  Boter de bakvorm in en doe bakpapier op de bodem.
3.  Doe de eieren, de vanillesuiker en de kristalsuiker in een kom en klop zeer luchtig. Klop toch
     zeker 10 minuten, tot dat je een stevige, bleke massa krijgt.
4.  Doe er de 2 soorten meel bij en klop met een garde (zo blijft het luchtig).
5.  Doe het beslag in de bakvorm.
6.  Bak in de voorverwarmde oven gedurende 45 minuten.
7.  Laat afkoelen op een rooster, snijd de vorm eventueel wat bij.
8.  Werk de biscuit af met slagroom, crème au beurre of chocomousse: tips en ideeën vind je hier.


Naar smaak moet dit recept voor biscuit absoluut niet inboeten voor een 'gewone' biscuit.
Met andere woorden, iedereen zal ervan smullen!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten