dinsdag 25 maart 2014

Quiche met gesmoorde uien en trappist

Dit receptje kwam ik tegen en het trok meteen mijn aandacht, wat een leuk idee!
Ik ging meteen aan de slag...


Ingrediënten (voor een vorm met diameter 24 cm):
-  1 taartvel bladerdeeg of kruimeldeeg
-  750 g uien
-  100 ml trappist of donker abdijbier (Ik gebruikte de favoriete trappist van mijn vriend: Rochefort
   10, hij mocht dan de rest van het flesje opdrinken :-) Of gebruik een donkere Augustijn.)
-  100 g Ganda ham (of een andere, lekkere gedroogde ham)
-  4 eieren
-  100 ml room
-  200 g abdijkaas
-  paneermeel
-  peper en zout
-  peterselie
-  olijfolie

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 200°
2.  Snij de uien in halve ringen
3.  Neem een grote pan en bak de uien in olijfolie, giet het bier erbij en smoor de uien 8 à 10 minuten,
     tot er geen vocht meer in de pan is.
4.  Leg het deeg in de taartvorm, prik er enkele gaatjes in met een vork.
5.  Bestrooi de bodem met een heel dun laagje paneermeel, dit voorkomt het 'wak' worden van de
     bodem.
6.  Leg de plakjes ham op de bodem.
7.  We gaan nu de vulling maken: klop de 4 eieren los, voeg de room, peper en zout en wat
     versnipperde peterselie toe.
8.  Leg de uien op de ham, overgiet met de vulling en leg als laatste de abdijkaas zonder korst en in
    plakjes er boven op.
9.  Bak gedurende 30 à 35 minuten in de voorverwarmde oven.


Bron: naar een recept uit Delicious


Ja, lekker hoor deze quiche, hij zal hier in de toekomst zeker nog klaargemaakt worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten