zaterdag 1 maart 2014

Basisrecept cupcakes

Ik ben de laatste tijd enkele basisrecepten op de blog aan het plaatsen. Veel recepten komen namelijk vaak terug en er wordt gewoon op gevarieerd.
Door in het menu rechts te klikken op basisrecept kan je een overzicht krijgen van alle basisreceptjes die ik reeds postte, maar er zijn er nog meer op komst!

Vandaag staat er een basisrecept voor cupcakes op het programma. Zoals je wel weet, maak ik regelmatig cupcakes. Ik meng vanalles door het deeg en ben steeds op zoek naar een leuke topping!
Ik heb in de loop der jaren vele recepten uitgeprobeerd, en ik vond ze niet allemaal goed. Soms waren ze te droog, te nat, uitgezakt... Uiteindelijk vond ik er één in het boek "Cupcakes" door Laura Kieft. Ik gebruik het recept nu al vrij lang en ik vind het perfect! Als je alles mooi afweegt en doet zoals ik zal beschrijven, dan heb je gewoon steeds beslag voor 12 heerlijke cupcakes. Waarom 12? Omdat veel mensen cupcakes bakken in een cupcaketray en dat zijn er dan 12.
 
 
Ingrediënten voor 12 cupcakes:
-  180 g boter (op kamertemperatuur)
-  135 g kristalsuiker
-  8 g vanillesuiker (= 1 zakje)
-  4 eieren
-  180 g zelfrijzende bloem

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 175°
2.  Klop de boter luchtig met de suiker en de vanillesuiker
3.  Voeg de eieren 1 voor 1 toe en klop goed verder
4.  Zeef de bloem en voeg deze bij het beslag, meng voorzichtig.
5.  Leg de vormpjes in een cupcaketray en vul ze 3/4 met het beslag.
6.  Bak de cupcakes gedurende 20 minuten in de voorverwarmde oven.
7.  Haal de cupcakes uit de oven en laat ze volledig afkoelen op een rooster.
 
TIPS:
  • Open de oven niet tijdens het bakken, anders kunnen je cupcakes inzakken!
  • Leg papieren cupcakes vormpjes in een cupcaketray. Dit is zeer stevig en zorgt voor een mooi eindresultaat. Indien je geen tray hebt kan je ook papieren vormpjes in een siliconen vormpje doen. En indien je geen siliconen vormpjes hebt, dan zet je best 2 papieren vormpjes in elkaar, dit is extra stevig en voorkomt het 'uitzakken' van de cupcakes.
  • Een handig hulpmiddel om het beslag in de cupcake vormpjes te doen is een ijsschepper. Dan wel zo'n type waarin je moet knijpen. Je werkt op deze manier erg proper en je kan een precieze hoeveelheid beslag in de vormpjes doen.
  • Er zijn heel veel variaties mogelijk met dit recept. Maak de cupcakes wat specialer door één van volgende ingrediënten aan het beslag toe te voegen: geraspte citroenschil, appelstukjes, rozijnen, stukjes chocolade (chocolate chips), noten, fruit ...
  • Je kan van dit recept heel makkelijk chocoladecupcakes maken. Voeg gewoon 2 eetlepels (of meer naar eigen smaak) cacaopoeder (en een handvol chocolate chips) toe aan het beslag: 
 
 
Bekijk alle cupcake receptjes op Sweet Caroline: hier!
 

1 opmerking:

  1. morgen probeer ik eens je cupcake-recept! ik laat je weten hoe het was!

    BeantwoordenVerwijderen