donderdag 16 januari 2014

Appeltaart op grootmoeders wijze

Wanneer je op zoek gaat naar receptjes met appel, dan kom je echt allerlei dingen tegen. Je kan het zo gek niet bedenken! Maar ik ben van mening dat niks zo lekker is als een gewoon klassiek stukje appeltaart, liefst geserveerd wanneer de taart nog een klein beetje warm is.

Ik had dus wel eens zin om een appeltaart te maken (of misschien zeg ik beter appelcake?) zoals mijn oma of mijn moeder die vroeger altijd maakten.
Ik gebruikte een springvorm met een diameter van 24 cm.


Ingrediënten:
-  200 g boter (op kamertemperatuur)
-  300 g kristalsuiker
-  5 eieren
-  375 g zelfrijzende bloem
-  3 appelen

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 180°
2.  Bekleed de onderkant van de springvorm met bakpapier en vet de zijkant goed in met boter.
3.  Klop de boter luchtig met de suiker.
4.  Voeg de eieren 1 voor 1 toe en meng tot een glad mengsel, blijf goed kloppen.
5.  Voeg tenslotte ook de bloem voorzichtig toe.
6.  Doe het deeg in de springvorm.
7.  Schil de appelen, halveer ze en snijd ze in dunne schijfjes.
8.  Zet de schijfjes rechtop in het deeg en maak een mooi patroon.
9.  Bak de taart ongeveer 50 minuten in de voorverwarmde oven, hou het goed in de gaten en prik in
     het midden van het deeg om te kijken of de binnenkant gaar is of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten