woensdag 2 oktober 2013

Vegan mokkataart

In mijn online zoektocht naar lekkere receptjes, kwam ik deze vegan mokkataart tegen.
Het recept van deze taart haalde ik op de blog van Fiekefajerietjes, deze blog staat boordevol vegan recepten en moet je zeker ook eens bekijken!

Ondanks het feit dat ik geen koffiedrinker ben, kan de mokkasmaak in gebak me écht wel bekoren!
En ik ben best wel fier, want het is toch wel een mooi taartje geworden.


Ingrediënten:
-  300 g bloem
-  1 zakje bakpoeder (15 g)
-  100 g rietsuiker
-  100 g donkerbruine basterdsuiker (bij Albert Heijn hebben ze dat)
-  een snuifje zout
-  een tas sterke koffie
-  300 g plantaardige boter (2 x 150 g; bv Alpro sojaboter)
-  200 ml sojamelk (gewone melk of vanillesmaak)
-  hazelnootpasta
-  vanille essence
-  200 g bloemsuiker
-  fondant hagelslag

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 180°
2.  Zeef de bloem
3.  Voeg er de suikers en het zout bij en meng goed
4.  Voeg 80 ml van de koffie toe (de rest hou je voor de topping), de sojamelk en de vanille en meng
     stevig tot je een glad beslag hebt
5.  Voeg dan uiteindelijk ook 150 g boter toe
6.  Vet een bakvorm met diameter van +/- 24 cm in
7.  Doe het beslag in de vorm en bak 35 minuten in de heteluchtoven
8.  Haal de taart uit de oven en laat volledig afkoelen
9.  Klop de andere 150 g boter met de bloemsuiker, enkele druppels vanille en de rest van de koffie.
     Voeg de koffie in kleine beetjes erbij, let erop dat de crème niet te slap wordt!
10.  Snijd de afgekoelde taart horizontaal in twee en besmeer de onderste helft met de hazelnootpasta
11.  Zet de bovenste helft van de taart er weer op
12.  Besmeer de boven-en zijkanten van de taart met de mokkacrème
13.  Breng de hagelslag aan op de zijkant van de taart
14.  Versier de taart met de rest van de crème



De volgende keer zou ik het recept waarschijnlijk verdubbelen om een nog grotere taart te krijgen, ze mocht nog hoger zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten