woensdag 4 september 2013

Vegan havermout-en vijgenkoekjes

Ik postte eerder al eens een vegan recept voor Vegan chocolate peanutbutter and jelly cupcakes.
Vegan bakken interesseert me echt wel, en ik heb toen gezegd dat dit zeker niet mijn laatste veganistisch experiment was, zie hieronder het bewijs:


Deze havermoutkoekjes zijn eigenlijk heel eenvoudig te maken. Laat je niet afschrikken door de stempel 'vegan', deze koekjes zijn gewoon lekker en gezond! Ik heb heel wat zitten 'Googlen' naar een goed koekjesrecept, maar ik heb toch uiteindelijk zelf iets in elkaar gestoken en ik heb er mijn eigen twist aan gegeven. En ik moet zeggen dat het resultaat er wel mag zijn. De koekjes met havermout en vijgen smaken echt lekker. Ik ga ze zeker nog maken, maar dan misschien eens met iets anders. Ik zou de vijgen kunnen vervangen door cranberries, of rozijntjes, of ik zou nootjes kunnen fijnhakken en toevoegen...

Ingrediënten voor ongeveer 30 koekjes:
-  100 g bloem
-  100 g havermoutvlokken
-  een snuifje zout
-  een koffielepel kaneelpoeder
-  1,5 koffielepel bakpoeder
-  1 koffielepel vanille essence
-  80 ml maple/ahornsiroop
-  120 ml zonnebloemolie
-  100 g gedroogde vijgen

Recept:
1)  Verwarm de oven voor op 180°
2)  Bekleed 2 bakplaten met bakpapier
3)  Meng de bloem, havermoutvlokken, zout, kaneelpoeder en bakpoeder (= alle droge ingrediënten)
4)  Dan meng je er de rest van de ingrediënten door: maple siroop, zonnebloemolie en vanille
     essence. Dit kan allemaal met de keukenrobot gebeuren, maar op een lage stand!
5)  Snij de gedroogde vijgen in kleine stukjes
6)  Meng deze uiteindelijk heel voorzichtig bij het deeg
7)  Rol kleine bolletjes en leg ze op de bakplaten. Let op, leg ze niet te dicht bij elkaar!
8)  Druk met je vingers de bolletjes plat zodat je mooie ronde koekjes krijgt
9)  Bak in de voorverwarmde oven gedurende 15 minuten tot ze goudbruin zijn
10)  Laat de koekjes afkoelen op een rooster.


Lekker om te serveren bij de koffie, of om mee te nemen naar het werk of naar school!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten