maandag 26 augustus 2013

Chocolate chip cookies

I'm back! Na een lange, zalige reis doorheen the USA ben ik terug.
Ik hoop dat jullie ondertussen lustig door zijn blijven bakken :-)

In Amerika deed ik natuurlijk veel bakinspiratie op. Ik bezocht onder andere enkele leuke bakkerijen, een bakkerijmuseum, taartenshops en ik at natuurlijk ook enkele overheerlijke baksels. Ook staken in de koffer enkele typische Amerikaanse producten om hier thuis mee aan de slag te gaan. Hieronder enkele foto's voor de geïnteresseerden.


Een echt klassieker onder de Amerikaanse koekjes is de Chocolate Chip Cookie. Overheerlijk als hij warm uit de oven komt en zo nog een klein beetje zacht is. Het recept:

Ingrediënten:
-  250 g bloem
-  1/2 theelepel bicarbonaat
-  snuifje zout
-  170 g boter
-  100 g lichte basterdsuiker
-  100 g kristalsuiker
-  1 eetlepel vanille extract (of een zakje vanillesuiker)
-  1 ei
-  1 eierdooier
-  200 g chocolate chips (je kan ook gewoon chocolade in stukjes snijden). Ik gebruik altijd "bakvaste
   chocoladeparels" die ik koop in een Aveve-winkel.

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 170 °
2.  Bekleed enkele bakplaten met bakpapier
3.  Meng de droge ingrediënten in een kom (bloem, zout, bicarbonaat)
4.  Smelt de boter op een zacht vuurtje, laat wat afkoelen
5.  Meng de suiker, met de boter
6.  Klop het ei en de eierdooier luchtig, voeg ook de vanille toe
7.  Voeg de boter met de suiker toe, klop verder luchtig
8.  Voeg beetje bij beetje het bloemmengsel erbij
9.  Spatel de chocolate chips ook onder het deeg
10.  Maak kleine hoopjes, met ongeveer 1 eetlepel deeg, zorg er genoeg plaats tussen de cookies is,
      want ze lopen uit
11.  Bak 15 minuten in de voorverwarmde oven
12.  Haal ze uit de oven, de koekjes zullen nog "chewy" zijn. Leg ze op een rooster om wat uit te
       harden. --> Dit is het moment waarop ik mezelf moet tegenhouden om er niet te veel van te
      'proeven'!


 
p.s.  Binnenkort probeer ik een donkere variant met peanutbutter flakes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten