vrijdag 19 juli 2013

Vegan chocolate peanutbutter and jelly cupcakes

Mijn eerste experiment met veganistisch gebak!
Vegan bakken houdt in dat je geen enkel product gebruikt dat van dierlijke afkomst is. Dat maakte mij nieuwsgierig en daarom wou ik dit zeker eens uitproberen, en ondertussen maak ik van de gelegenheid gebruik om 2 veganistische vrienden te verrassen met deze chocolade cupcakes met pindacrème en frambozenconfituur.


Het recept haalde ik uit een boek van Rudolph van Veen: "Rudolph's cupcakes". Je kent hem misschien vanop de Vlaamse food-zender Njam, van het programma "Rudolph's Bakery".


Ingrediënten cupcakes:
-  250 ml sojamelk
-  2 theelepels natuurazijn
-  180 g bloem
-  60 g cacaopoeder
-  1 eetlepel bakpoeder (7 gram)
-  180 g kristalsuiker
-  mespuntje zout
-  80 ml zonnebloemolie
-  het merg uit een vanillestok, of 1 eetlepel natuurlijk vanille-extract

Ingrediënten pindacrème en garnering:
-  125 g pindakaas (Opgelet, je moet goed naar de ingrediënten kijken. De pindakaas die ik eerst wou
    gebruiken, was niet vegan, want daar zat honing in. Goed uitkijken dat het 100% veganistisch is!)
-  125 g margarine
-  125 g poedersuiker
-  50 g gesmolten pure chocolade (Ik gebruikte een eetlepel cacaopoeder, dat lukt ook prima.)
-  klein potje frambozenconfituur
-  enkele gehakte pinda's (Ongezouten pinda's! Dit kan je vinden in Delhaize.)
-  wat pure chocoladeballetjes, hagelslag of chocoladeschilfers

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 180°
2.  Meng de sojamelk met de azijn en laat dit enkele minuten staan, zodat de sojamelk dikker wordt


3.  Zeef ondertussen de bloem, de cacaopoeder en de bakpoeder
4.  Meng met een garde de suiker en het zout erdoor
5.  Breng alles nu in de keukenrobot, of werk met kloppers
6.  Voeg de zonnebloemolie, de vanille en de sojamelk toe en meng het geheel op de laagste stand tot
     je een glad beslag hebt
7.  Mix het beslag nog 10 seconden op de hoogste stand
8.  Zet de cupcakevormpjes in de cupcaketray en vul ze voor driekwart met beslag
9.  Bak de cupcakes 25 minuten in de voorverwarmde oven
10.  Laat de cupcakes volledig afkoelen op een rooster


11.  Bereid de crème: klop de pindakaas met de margarine luchtig
12.  Klop de gesmolten pure chocolade erdoor voor een mooie donkere uitstraling
13.  Schep de pindacrème in een spuitzak met een gekarteld mondje, leg 30 minuten in de koelkast
14.  Spuit een ring op de rand van de cupcakes
15.  Schep frambozenconfituur in het midden van de crème
16.  Garneer de cupcakes met stukjes pinda en de pure chocolade


En ze smaken heerlijk (al zeg ik het zelf)!
Dit was mijn eerste vegan bakexperiment, maar zeker niet mijn laatste!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten