woensdag 24 juli 2013

Oreo pralines

Mijn jongste zus is dol op Oreo's, maar ik eigenlijk ook :-)
Deze pralines maakte ik voor haar verjaardag! Eerder maakte ik al eens Oreo-brownietaart, indien je ook zo verzot bent op dit Amerikaanse koekje, dan moet je dit zeker ook eens bekijken.

Wat ook geniaal is aan dit recept, je hebt slechts 3 ingrediënten nodig en het is supersimpel!

Ingrediënten:
- 1 pak Oreo-koekjes (176 g)
- 100 g roomkaas
- 200 g witte chocolade


Recept:
1.  Maal de Oreo's met de keukenrobot fijn. Wie geen keukenrobot heeft kan de koekjes in een plastic
     zakje doen en erop meppen met een deegrol tot de koekjes heel fijn zijn. --> ook ideaal om je
    frustraties af te reageren! ;-) Hou een beetje Oreo-kruim aan de kant voor de afwerking!
2.  Meng in een kom de fijngemalen Oreo met de roomkaas, mengen tot alles gelijkmatig verdeeld is
3.  Rol met je handen kleine balletjes, ongeveer de grootte van een praline of truffel
4.  Leg deze op een bord of in een potje met bakpapier, plaats in de diepvries gedurende 15 minuten


5.  Ondertussen smelt je de witte chocolade, de veiligste manier is au bain marie.
     De ideale smelttemperatuur voor witte chocolade is 40°. Je haalt 'em dan van het vuur en laat hem
    afkoelen tot 29°: dat is de ideale verwerkingstemperatuur. Dit kan je meten met een
    kookthermometer, maar niet iedereen heeft dat natuurlijk. Laat de witte chocolade dan gewoon
    volledig smelten en afkoelen tot een lauwe temperatuur, totdat je je vinger er even kan in laten.


6.  Haal de balletjes uit de diepvries en rol ze in de gesmolten chocolade. Dit kan je praline per
     praline doen, dan heb je een mooi resultaat. Erg geduldig ben ik niet, dus ik kapte ze ineens
     allemaal in de gesmolten chocolade.
7.  Leg de pralines terug op het bord of in de potjes en bestrooi rijkelijk met kruim als afwerking.
8.  Bewaar de pralines in de koelkast, of eet ze allemaal in één keer op ;-)

1 opmerking: