dinsdag 28 mei 2013

Homemade chocolate whisky fudge

Fudge is een soort snoep, een lekkernij uit Engeland. Het is een zachte, zeer romige caramel en de smaakvariaties zijn eindeloos...
Hieronder volgt een recept om zelf fudge met whisky en chocolade te maken. Het is een recept van Nigella Lawson, dat ik een klein beetje heb aangepast. De chocolate whisky fudge is heerlijk om van te snoepen, of leuk om in een mooie verpakking cadeau te doen! Bovendien is het ook glutenvrij.

Ingrediënten:
- 350 g fondant chocolade
- 30 g boter
- 1 blikje gecondenseerde melk (gesuikerd)
- een snuifje zout
- 150 g amandelen
- whisky



Recept:
1.  Neem een pan met een stevige bodem om op het vuur te zetten.
2.  Doe de chocolade en de whisky in de pan, laat op een zacht vuur smelten.
     De hoeveelheid whisky (en het merk) is zelf te bepalen, als je een subtiele smaak wil, beperk je
     dan tot 3 eetlepels, als je graag hebt dat de whisky doorsmaakt, giet dan maar even flink door ;-)
3.  Doe de boter, de gecondenseerde melk en het snuifje zout bij de smeltende chocolade.
4.  Laat verder warm worden op een zacht vuurtje, let er op dat het niet aanbrandt!
5.  Doe de amandelen ondertussen in een diepvrieszak en sla ze stuk met een deegroller. Niet té veel,
    want het is leuk als je zowel hele fijne als grove stukjes amandel hebt.
6.  Doe de noten bij de fudge en meng goed.
7.  Neem een platte schotel of plaat en bekleed deze met bakpapier, dit is heel belangrijk, want anders
     heb je achteraf problemen om de fudge uit de vorm te krijgen. Dit was ik vergeten en zal ik
     volgende keer zeker doen!
8.  Giet de fugde op de plaat en strijk glad met een paletmes.
9.  Laat het geheel afkoelen.
10.  Wanneer de plaat afgekoeld is, plaats je hem in de koelkast.
11.  Na enkele uren (een volledige nacht is nog beter!) kan je hem losmaken en in kleine hapklare
      stukjes snijden.

1 opmerking:

  1. Aah k wou even snel op mijn telefoon jou reactie kijken en nu heb ik met mijn dikke vingers perongeluk op verwijderen gedrukt inplaats van publiceren, dus als je denkt waarom staat mijn reactie er niet dat is de reden. Heb hem nog wel snel kunnen lezen. hoop dat je het recept snel kan uitproberen! dit ziet ook heel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen